Kapitaalinjectie van 4 miljoen voor Blendle

Blendle heeft onlangs twee investeerders aangetrokken. Novamedia dochter BookSpot (de online boekwinkel die tot doel heeft dat meer mensen plezier beleven aan lezen) en Deense investeerder Morten Strunge investeren in totaal 4 miljoen euro in de startup. Met de investering zal Blendle doorgroeien en Blendle Audio uitbreiden.

BookSpot

Boudewijn Poelmann, ceo Novamedia: “Iedereen hier gebruikt Blendle en bleek zijn dag ermee te beginnen. Dat wisten we niet eens van elkaar. Totdat we met Alexander Klöpping in contact kwamen. Toen kwam alles bij elkaar. Al eerder kondigden wij aan dat BookSpot meerdere samenwerkingen wil aangaan. Deze stap past daar prima bij. Blendle en BookSpot vinden elkaar in de liefde voor lezen van boeken en journalistieke producties en de ambitie om lezen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Wij kijken ernaar uit elkaar daarin te versterken.”

Blendle-oprichter en ceo Alexander Klöpping ontdekte in Boudewijn Poelmann, oprichter van Novamedia, waartoe BookSpot behoort, een ondernemer met eenzelfde passie voor lezen. Klöpping: “Uit onze ontmoetingen groeide een persoonlijk contact dat leidde tot deze krachtenbundeling. Novamedia heeft met BookSpot en boekhandel Scheltema, meerdere uitgeverijen en met de Goede Doelen Loterijen veel ervaring met media en marketing. Die ervaring gebruiken we graag om nog meer mensen plezier te laten beleven aan Blendle.”

Morten Strunge

Morten Strunge: "Mijn investering in Blendle is mijn grootste investering tot nu toe. Ik geloof erg in de visie van Blendle en werd gelijk verliefd op het team. In deze tijden concurreert een journalistieke reportage met video op Netflix, browsen op Facebook en luisteren op Spotify. Ik geloof dat Blendle kan herdefiniëren hoe we journalistiek tot ons nemen.”

Ook zegt hij: “ondanks dat we het allemaal druk hebben en constant afgeleid worden, krijgt Blendle het voor elkaar om mensen in contact te brengen met journalistiek door een moderne en relevante aanpak. Ik voel dat er met Blendle - met z'n geweldige gebruikerservaring, state of the art technisch team en samenwerkingen met fantastische uitgevers en ondernemers - iets magisch gaat gebeuren”, aldus Strunge.

Blendle-oprichter en ceo Alexander Klöpping over Morten Strunge: "Morten is een ontzagwekkende ondernemer met veel relevante ervaring voor Blendle. Zo bracht hij Storytel succesvol over de grens, en heeft hij unieke ervaring met abonnementsdiensten, uitgevers en andere partners. Morten zal van onschatbare waarde zijn voor Blendle.”

Extra investeringen

Blendle gaat de investeringen gebruiken om verdere groei te realiseren, onder andere door marketing. Blendle lanceerde zijn eerste tv-campagne tijdens de Olympische Spelen eerder dit jaar.

Ook het product zelf wordt uitgebreid. Eerder dit jaar werd Blendle Audio geïntroduceerd, waarmee leden van Blendle kunnen luisteren naar een selectie verhalen uit kranten en tijdschriften. Inmiddels is er al 3500 minuten audio gemaakt. Alexander Klöpping: “Nog niet eerder introduceerden we een dienst die zo hard groeit als Blendle Audio, en daarom gaan we flink investeren. Gebruikers geven aan erg tevreden te zijn met de mogelijkheid om naar Blendle te luisteren”.

Het meeste gebruik van Blendle Audio vindt plaats terwijl gebruikers in de auto zitten, gevolgd door luisteren in het OV. De 3e populairste locatie is in huis tijdens het afwassen of opruimen. Blendle gaat dit jaar meer artikelen beschikbaar maken in audiovorm.

Blendle

Blendle is opgericht om alle journalistiek van Nederland bij elkaar te brengen op één plek, omdat sterke journalistiek onze wereld vooruitbrengt. De app aggregeert het beste uit alle kranten en tijdschriften, en maakt het op een eenvoudige manier beschikbaar. Vorig jaar introduceerde de dienst een abonnement, en nam de leestijd op het platform toe met 71% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit jaar introduceerde de dienst Blendle Audio, waarmee leden van Blendle onderweg kunnen luisteren naar verhalen uit kranten en tijdschriften. Eerder investeerden de New York Times, Axel Springer, Nikkei en INKEF Capital in Blendle.

Novamedia

Novamedia is eigenaar van online boekwinkel BookSpot, van boekhandel Scheltema te Amsterdam en van Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam, bestaande uit de uitgeverijen Bas Lubberhuizen, Fontaine Uitgevers, Nieuw Amsterdam en Wereldbibliotheek. Daarnaast is Novamedia bedenker en eigenaar van diverse merken en loterijformats, waaronder de Postcode Loterij in Nederland. Inmiddels is ook in Zweden, Duitsland en Groot-Brittannië een Postcode Loterij opgezet. De loterij-formats van Novamedia hebben tot en met 2017 geleid tot een totaalbedrag van 8,6 miljard euro dat geschonken is aan duizenden goede doelen en maatschappelijke initiatieven wereldwijd. Novamedia/Postcode Loterijen is de 3e grootste private donor ter wereld.

Morten Strunge

Morten Strunge is een Deense ondernemer die verschillende bedrijven oprichtte en verkocht, waaronder twee telecombedrijven (Onfone, Plenti) en een abonnementsdienst voor e-books en audioboeken (Mofibo). Het laatste bedrijf werd verkocht aan Storytel waarvan Strunge CCO werd, alwaar hij de internationale uitbreiding tot een groot succes maakte.

Over Blendle

Blendle is een app waarmee je leest of luistert naar de beste artikelen uit binnen- en buitenland, waar je ook bent. Je kunt onbeperkt bladeren door tijdschriften, onbeperkt onze nieuwsbrief met elke dag het beste uit de kranten, onbeperkt luisteren naar artikelen voor onderweg en onbeperkt zoeken door ons archief van meer dan drie miljoen journalistieke artikelen (inclusief alle krantenartikelen van zeven dagen en ouder). Zonder advertenties. Voor een tientje per maand krijg je alles.